Bij Notenboom groeien schoolopdrachten uit tot start-ups
In hun tweede jaar op het mbo moesten Sanne van den Boom en Sanne de Laat – inmiddels tweedejaars hbo - voor het vak Ondernemen een product of dienst ontwikkelen. Eerst hadden ze het idee voor een webshop, maar dat bleek financieel wat lastiger. Sanne en Sanne: “En toen kwamen we op die retoursticker.” Inmiddels uitgegroeid tot een echte onderneming: Stickwiththefit.
Een oplossing voor een groot probleem
De twee onderneemsters en vriendinnen leerden elkaar bij Notenboom kennen. Bedrijven hebben een probleem met de grote hoeveelheid pakketjes die worden geretourneerd, vaak in slechte staat. Een jurkje met vlekken of schoenen die gewoon gedragen zijn. Zoals de dames vertelden in het artikel voor het Brabants Dagblad (2021): “Je kan te makkelijk een kaartje achter in je shirt laten zitten, om het vervolgens na één keer dragen vies of kapot terug te sturen. Dat brengt voor webshops veel kosten met zich mee. Denk maar aan het controleren, repareren, opnieuw verpakken of de verzonken kosten als het product in de afvalcontainer verdwijnt. En dan hebben we het nog niet eens over hoe slecht het is voor het milieu.”
Stickwiththefit was geboren
De naam heeft een dubbele betekenis. Vrij vertaald ‘blijf bij de maat’ en tevens een verwijzing naar de lijm waardoor de sticker blijft plakken. De afgelopen jaren hebben Sanne en Sanne verder gewerkt aan de retoursticker. Deze is maar liefst 9 centimeter in doorsnee, zodat hij goed opvalt. De sticker wordt eenmalig op de kleding aangebracht. Als je hem eraf haalt (iets wat je niet doet als je alleen maar past), breekt hij in stukken en vervalt je retourrecht. Opnieuw erop plakken kan niet, aangezien de sticker dan al kapot is en dragen met de sticker is ook geen optie. Sanne en Sanne: “Ons eindproduct is nu af. Veel bedrijven hebben interesse getoond door het krantenartikel. Maar ook door corona en de enorme groei daardoor van online bestellingen die het probleem nog groter heeft gemaakt. We hadden wel gedacht dat het een gat in de markt was, maar zijn toch wat overdonderd door het succes.”
Ondersteuning van het netwerk van Notenboom
Sanne en Sanne: ”Het ondernemende zit wel in ons.’’ Dat moet ook wel, want de combinatie van het opstarten van een eigen bedrijf met daarnaast een hbo-studie vraagt nogal wat. Sanne van den Boom: “School denkt gelukkig goed met ons mee, bijvoorbeeld als we naar potentiële klanten moeten. Daarnaast kunnen we ons bedrijfsplan nu op het hbo verder uitwerken. We hebben veel hulp van onze begeleiders op school en leren doorzetten. Al zeiden anderen dat het geen goed idee was, dan motiveerden zij ons. Bij de Sharks Tank zat iemand die ons uitnodigde voor bijvoorbeeld een gesprek met zijn financieel adviseur, wat heel waardevol was. Notenboom biedt zo echt een netwerk aan mensen en (lacht) is ook een mooie kapstok om een verkoopgesprek te beginnen.”
Ambities
Ze doen alles samen: Sanne de Laat verzorgt de verkoop en Sanne van den Boom het financiële gedeelte en de inkoop. En ze kijken ook al verder dan de sticker: “We mikken op het hoger segment. Op dure kleding en bijvoorbeeld stoffen als suède kan een sticker eigenlijk niet. Dus zijn we al samen met bedrijven bezig met een andere oplossing. Het fijne is dat we bij Notenboom kunnen afstuderen op onze eigen onderneming. We waren verrast door alle aandacht en durven nog niet echt te dromen, maar hopen wel.”
Foto: Sanne de Laat en Sanne van den Boom
Kom kennismaken
Ben je benieuwd wat Notenboom voor jou kan betekenen? Je bent van harte welkom voor een gesprek op één van de vestigingen. Meld je aan voor een persoonlijk kennismakingsgesprek.