Hoe maak je van een startup een succesvolle onderneming?

Als je in amper twee jaar tijd van eenpitter uitgroeit naar een bedrijf met 6 medewerkers doe je iets heel goed. Lijkt dit je een utopie? Lees dan hier het verhaal van onderneemster Kayleigh Goossens met haar bedrijf Peanuts Marketing.

Hoofdstukken

Haar pad op weg naar Peanuts was kleurrijk. Na het Sint Lucas Eindhoven startte ze haar eigen fotografiezaak, die ze combineerde met een baan in een callcenter. Ze merkte al snel hoe leuk ze verkopen vond. Daarop volgde een baan als accountmanager bij Wegener media, waar ze een paar jaar later als senior accountmanager naar buiten liep. Om bij een e-mailmarketingbedrijf een verkoopteam op te zetten: “Eigenlijk wist ik altijd al dat ik ondernemer zou worden. Overal waar ik werkte dacht ik ‘dit kan ik beter’.”

Eigenlijk wist ik altijd al dat ik ondernemer zou worden. Overal waar ik werkte dacht ik ‘dit kan ik beter’.

Wat zou je startende ondernemers mee willen geven?

Zorg om te beginnen dat je een netwerk hebt. Het bleek echt een voordeel toen ik startte met Peanuts dat ik al in diverse businessclubs zat. En toon altijd oprechte interesse in mensen. Die combinatie maakte dat ik in de eerste week al meteen 4 klanten had.

Welke mentaliteit heb je nodig als startup?

Je moet een type ondernemer zijn die tegenslagen overwint en tegen stress kan. En nadenken over wat je wil bereiken met je bedrijf. Bijvoorbeeld of je personeel wil of niet. Zorg voor lange, maar zeker ook korte termijndoelen. Je moet gas geven!

Veel ondernemers hebben wel een plan, dat ze ook wel gaan doen, maar dat veel te lang duurt. En stick to the plan. Dus heb discipline. Een plan van mij was binnen 2 jaar 5 man personeel te hebben. Dat is gelukt. Mijn doel voor de langere termijn is een eigen pand met alle faciliteiten, een nog groter team en afdelingen met doorgroeimogelijkheden.

En durf geld te vragen. Dat is ook echt een valkuil in het begin. Hoeveel uur je kunt doorberekenen en tegen welk tarief? Schat dat vooraf in, hoe lastig dat eerst ook is. Gaandeweg leer je bovendien ook je klanten kennen, welke je wel en niet wilt.

Samenvattend zou ik willen zeggen: werk hard, heb lef en durf risico te nemen, ook als dat eigenlijk niet kan. Zeker als je wilt groeien. Weeg niet ieder risico steeds af, maar ga ervoor!

Foto: Kayleigh Goossens

Kom kennismaken

Ben je benieuwd wat Notenboom voor jou kan betekenen? Je bent van harte welkom voor een gesprek op één van de vestigingen. Meld je aan voor een persoonlijk kennismakingsgesprek.

Deel dit artikel